husmor ;)


sådärjah!
Nu har jag brynt köttet & det ligger på kokning nu.
Så svårt att grilla hela fileér annars, tar ju hundra år lixom.
Så jag gjorde så, så gör alltid min svärmor & det blir kalas :)
Bara att rulla in i folie under natten & slänga på grillen imorgon är det är dax, och grilla i 10-20min.
Mums, blev nästan lite småhungrig (som vanligt) så jag skriver om mat ;)

Kom på att jag har ju glass i frysen..
hmm, kanske ska ta fram den & goffa lite?
kanske, kanske inte..

Maken skickade sms och talade om att han har knäckt en öl iallafall.
Så han får cykla hem från Bärby, om han inte har turen & får skjuts, fall det är någon som är nykter där, lär visa sig. Hönsig som jag är så känns det läskigt att han ska ut inatt på fyllan & cykla hem.. hmm.. Men han är en stor pojke, och det ska väl gå bra, va? Han får ringa i värsta fall, så löser vi det. På något konstigt sätt.  Saknar honom redan, och han har vart bort lite över en timme bara, haha. Men jag har ju mitt kött att se efter,så då är jag underhållen i ca 40min till. och efter det så blir det eventuellt nattinatti för min del. Om det inte är någe skitabra på tv?!

och nackdelen med att sitta själv, med sovande bebis, och bortflugen make, är den att jag tänker för mkt.. Alla tankar och känslor som kommer fram.. Peter. Begravningen är på fredag kl. 13. Kommer bli så sjukt jobbigt. Tänker på hans familj, släkt, vänner, och inte allra minst mig själv. Många tårar kommer att fällas. usch..


Till dig Peter :


HEL : Engelbrekt

vid kusten samlas kvinnofolk för att få sin man i jord 
röster ekar i själen tung men från munnar inga ord










en rustning kall av stelnat blod lades fram vid hennes barm











den visar spår av hjältemod fast tomt är järnet i arm
så hon lät kasta sin slöja lät vinden ta vid
krafter ger vika i ben
den skrift lärde prisar vår rikshövitsman
han ska ristas i vackraste sten
låt fåglar få sjunga ditt namn genom skyn l
åt fåglar få bära din dröm
till ädlaste krigare till ädlaste dräkt
skall ditt namn aldrig falla i glöm
en färgad rustning ett minne blott
ner i graven sänks
en sista fanfar, trumpeter, gevär
gör så att ögonen sakta de dränks
luften är kvav, tårarna är slut
men i tysthet hörs fåglarnas sång
vi ska föra hans namn genom stormarnas vind
vi skall följa hans steg genom dödsrikets gång
så hon lät kasta sin slöja lät vinden ta vid
bönder med fanan så sträckt d
en skrift lärde prisar vår rikshövitsman
stolta Engelbrekt '
de lät fåglar få sjunga hans namn genom skyn
till bönder av ädlaste dräkt
från ädlaste krigare av ädlaste släkt
stolta Engelbrekt!
en skugga söker genom löv
hans grav har blivit täckt
vild djur håller stilla vakt
när sol har blivit släckt
vid ängens slut en örn slog ner
skarpt var vingen sträckt
en hälsning genom vinden sjöng





vi minns dig Engelbrekt.






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: